Innovatie van morgen in het onderwijs van nu
Weet het elektronisch patiëntendossier in 2050 al dat ik ziek ben voordat ik klachten heb? Leert de student in de toekomst de anatomie van het hart via een virtual-reality bril in plaats van in de snijzaal? Word ik straks behandeld door een robot terwijl de dokter vanuit haar huis meekijkt?
Het werk in de gezondheidszorg en de bijbehorende opleidingen en opleiders zullen er fundamenteel anders uit gaan zien door vele technologische ontwikkelingen. Technologie is niet meer weg te denken uit de
gezondheidszorg en het onderwijs. Technologisch gezien is er steeds meer mogelijk. Maar hoe behoud je de ‘human touch’? Het zijn de zorgprofessionals die samen met de patiënt verantwoordelijk zijn voor een zinvolle inzet van technologie.
Dit betekent dat we studenten vandaag de dag opleiden voor het gebruik van technologie die we nu nog niet kennen. Zij komen te werken in een omgeving vol technische snufjes. Deze ontwikkelingen betekenen dat er in sneltreinvaart ruimte komt voor nieuwe beroepen, nieuwe manieren van werken, en nieuwe manieren van opleiden.
Tijdens het NVMO congres op 18 en 19 november 2021 zullen we hierover met elkaar in gesprek gaan, tijdens workshops of ronde tafels. Ook de hoofsprekers zullen zo veel mogelijk aansluiten bij het thema ‘Innovatie van morgen in het onderwijs van nu’.